Sammanfattning

Kursen är över och uppdraget så gott som avklarat, nu återstår bara att skicka in slutresultatet av våra ansträngningar till uppdragsgivaren :). 

Onsdagen 17.5 träffades vi alla i gruppen för sista gången för en utvärdering av vårt projekt. Efter mini-mässan samlades vi och gick igenom för- och nackdelar med kursupplägget, och vad vi lärt oss av kursen och av varandra.

Det som vi alla tyckte fungerade bäst var samarbetet inom gruppen. Vi lärde oss samarbeta på distans, och att foga ihop våra olika bidrag till en helhet. Dessutom var det roligt och lärorikt att få inblick i varandras studier.

Det vi lärt oss av vårt projekt är att det är viktigt att kontinuerligt hålla kontakt och uppdatera varandra om hur arbetet fortskrider, och att det är bra att sätta upp små del-deadlines för att hålla motivation och arbetstakt uppe. 

 

Publicerad 19.05.2017 kl. 13:49

Mässan

Hej, 

Nu är kursen slutförd och vi är nöjda i det vi har åstadkommit. Vi fick gjort en professionell stand till mässan. Det kändes roligt att presntera resultaten och vad vi hållit på med i några månader. 

 

         

Publicerad 18.05.2017 kl. 12:27

Jakobstad 16.5.17

Hej, 

kl 8.00 startade bussen från Åbo mot Jakobstad. Vi anlände till Jakobstad lite efter kl 14. Vi träffade gruppen och började genast fortsätta vidare med projektet. Vi hade mycket ännu att finslipa tillsammans med hela gruppen, men nu känns det bra då man ser vad vi på riktigt åstadkommit. Vi tror att morgondagen kommer att gå riktigt bra. Nu är powerpointen och materialen fixade, promovideon behöver ännu lite finslipning. Ikväll är det dags att heja på Finland tillsammans med gruppen!! 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Publicerad 16.05.2017 kl. 17:26

Workshop: PR

Hej, 

Idag har vi träffats med marknadskommunikation kursen för att behandla PR som ett marknadsförings redskap. Maria Hokkinen gav oss en inblick i vad PR handlar om, vart efter vi fick ett uppdrag att komma på en PR-plan till artisten Zühlke. Vi analyserade hennes instagram feed, facebook och hemsida för att få en bättre syn på vad man borde fästa mer uppmärksamhet på. Vår gemensamma åsikt var att vi har nytta av denna workshop i kursuppdraget. 

Vi har varit i kontakt med Skärgårdsbaren flera gånger under förra veckan och samarbetet har fungerat bra. Vi ser framemot de två dagarna i Jeppis! 

 

Vi hör av oss snart igen! 

Publicerad 10.05.2017 kl. 09:28

Träff i Tammerfors

Hej! 

Åbo och Jeppis gänget träffades i Tammerfors för att brainstorma vidare med projektet. Vi började dagen med att kartlägga situationen och fundera över vårt nästa steg. Grafikerna fortsatte att jobba med det visuella konceptet och marknadsförarna satsade på att göra klart gallupen och skicka den till företag i närheten av Skärgårdsbaren. Vi planerade tillsammans hur videon ska se ut och vad allt som ska skaffas och göras före. Vi talade med Skärgårdsbaren och kom överens att videon filmas delvis på vappen och resten den 13.5. 

Publicerad 27.04.2017 kl. 16:41

Catch up med uppdragsgivarna

Hej!

Idag träffade Maj och Nicole uppdragsgivarna för att se till vad vi kommit fram med, samt vad de gillar om våra tankar så långt. Mötet var nog på sin plats, eftersom ändringar i strukturen för detta projekt har ändrats en del. Det arbete som gjorts kan dock kopplas till det nya, eller användas vid ett senare tillfälle, vilket är positivt. På mötet fick vi en större helhetsbild vad uppdragsgivarna vill att vi satsar fortsättningsvis på och från hurudana synvinklar. Övriga gruppmedlemmar som inte kunde delta på mötet pratade igenom situationen genom en skype-träff. Arbetet med projektet rullar därmed på med god fart, imorgon träffas vi alla i gruppen i Tamerfors för att fortsätta med uppdraget. 

 

Detta var en liten catch up från denna dagen, och syns på SB på vappen, hoppas jag!

 

 

 

Publicerad 26.04.2017 kl. 16:43

Workshop

Hejsan! 

Dagens workshop behandlade temat digitala kanaler och social media, vilket gärstförläsaren Carolina Stubb var och presentera. Oberoende av små tekniska problem genomförde vi experiment angående social media samt dess biverkan på konsumenterna. Framöver detta har vi lagt oss ner med Åbo- medlemmarna för att tänka igenom vårt projekt, dess utmaningar, mål med mera. Även samspelet med social media och digitala tjänster var i bakminnet vid samarbetet inom gruppen, det vill säga hur vårt projekt angående Skärgårdsbaren kunde dra nytta av sociala medier. 

 

XOXO team SB

Publicerad 05.04.2017 kl. 10:00

Målsättningar med bloggen

God morgon! 

Vi har samlats i Kåren, för att planera vidare på vårt projekt. Vi börjar dagen med att färdigställa målsättningar för bloggen. Gruppen kom överens om att ideen med bloggen är att fungera som en slags dagbok för oss, där vi dokumenterar framstegen i projektet och berättar om våra insikter.

Våra målsättningar är följande: 

- att få en så bred läsarbas som möjligt

- uppmuntra andra kursmedlemmar och ge nya synvinklar

- Skärgårdsbarens ägaren kan följa med våra framsteg

- att fungera som en tidslinje vi kan referera till och se utvecklingen

Nu fortsätter vi med att göra en preliminär plan! 

 

 

Publicerad 30.03.2017 kl. 09:38

Introduktionsdagen: Dag 1

Vi startade dagen med allmän information om vad kursen innebär och hur vi skall gå tillväga. Efter det så träffade vi våra gruppmedlemmar fysiskt för första gången och satte oss ner för att lära känna varandra bättre. Vårt uppdrag är att öka Skärgårdsbaren synlighet som en lunchrestaurang. Vi började med att bli bekant med Skärgårdsbarens hemsida, facebook sida, instagram konto osv. Vi skrev ner de ideer som förekom, samt sådant som var oklart och frågor till uppdragsgivaren som uppträdde. Dagen slutade med att vi filmade korta videosnuttar, för att berätta kort vem vi är, vartifrån vi kommer och vad vi studerar. 

18.30 hade vi kommit överens med uppdragsgivaren om en träff i Skätgårdsbaren. Vi presenterade oss och sedan visade killarna oss runt i lokalen, berättade vad de ville få ut av samarbetet och var de behövde speciellt vår hjälp. Vi talade i en och en halv timme, tillsammans kom vi med bra ideer och fick en klarare bild av hur samarbetet kommer att fortsätta i de kommande sju veckorna. De bjöd oss på pizza och vi fick smaka på Skärgårdsbarens egna öl, vilket var en rolig upplevelse. Vi bytte kontaktuppgifter, bildade en whatsapp grupp och kom överens om nästa steg i projektet.

Det var en givande och lyckad start på kampanjkursen. 

 

Publicerad 29.03.2017 kl. 21:17

Vi som driver denna blogg studerar grafisk design på Novia och marknadsföring vid Åbo Akademi. Tillsammans går vi kursen Marknadsföringskommunikation, där vi arbetar med Skärgårdsbaren i Åbo som kund. Vårt mål är att få mera lunchgäster att hitta till Skärgårdsbaren.
Här på bloggen kommer vi dokumentera vad som händer under kursens gång.

Senaste kommentarer